light-sign-please-relax-Lauren-Peng_webblog

Lav fængende overskrifter i 2016

Det er så let at falde i den samme rille, når man skriver overskrifter. Om du er et enkeltmandsfirma, der skal klare det hele selv, eller du er professionel inden for kommunikation og marketing, så kræver det en ekstra indsats at holde sig skarp og lave on-line indhold, der fænger interesse og generer klik og “likes”.

Vær aktiv og personlig

Den vigtigste og mest kendte – men også mest glemte – regel er, at holde sine overskrifter og indledende tekster aktive og fremdrifts-orienterede. I de publikationer, jeg arbejder med, skærper vi jævnligt overskrifter, så de f.eks.går fra: “Stipendier hjælper unge nigerianere” til den mere personligt appellerende: “Jacob fik sin drømmeuddannelse”.

Det er næsten umuligt at få hele artiklens essens med i én overskrift. I “korrekthedens navn” får vi ofte skrevet en generel (og kedelig) faktuel opsamling. Vælg et spændende element ud og giv det en ordentlig omgang med forstørrelsesglasset!

Lyd som en ven, der anbefaler

I 2015 fik mange succes med at trække folk til deres videoer og artikler ved at lyde som en ven der anbefaler et sjovt link. “Denzel Washington’s Jay Z Impression Is Just Too Good” er et link, jeg fornylig faldt for. Det var en overskrift, der skulle trække folk ind og se et klip fra The Queen Latifah Show.

Indrømmet – det virker rigtig godt, når der er tale om celebrity-gossip. Men det kunne også være en måde for dig at tænke nyt på. F.eks. “Dette foredrag af XX fik virkelig folk op af stolene.”

Tid til at prøve nye opskrifter

En omfattende undersøgelse af klik- og købsgenererende overskrifter på internettet foretaget af Hubspot og Outbrain, som arbejder med on-line marketing, peger på nogle spændende tendenser i bruger-/læseradfærd.

Et tip, der giver flere klik, er at tilføje forklarende ord i parentes efter emnet i en nyheds e-mail. F.eks. “Hemmeligheden bag effektive e-mail kampagner [Nyt webinar].”

Klik-tendenser viser, at folk er ved at køre trætte i ord som “trick,” “simple,” “secret,” “best,” “magic” og “amazing”. Det er ganske typisk, at når smarte marketingfolk over-anvender gode ord, så mister de værdi i brugernes øjne.

En info-graphic eller en kort video, der giver brugeren umiddelbar værdi og viden, er en fremragende måde at få folk til at engagere sig i dit materiale.

Nogle mener, at “How to”-artiklerne også er ved at miste terræn. Men jeg vil stadig sige, at en info-graphic eller en kort video, der giver brugeren umiddelbar værdi og viden, er en fremragende måde at få folk til at engagere sig i dit materiale/dit produkt. For ord som “foto” eller “video” giver stadig mange klik.

Redskaberne er forskellige alt efter, hvilken branche, du er i. Men ønsker du gode resultater og en større læserskare til dit on-line indhold og skriftelige materiale, så skal tænke mere som en gourmet-chef end en kok i et storkøkken!

Kæl for detaljerne, eksperimenter, sæt tingene anderledes sammen, vov at prøve nyt – og få læserne til at føle, at de valgte rigtigt, da de klikkede på dit link.


Har du brug for at arbejde mere med de gode indhold på hjemmesiden og dine publikationer, så kontakt mig på e-mail: orla@kommunik8.dk